tisdag 25 mars 2014

Ny vecka:)

Måndagen bestod av Hill gathering/flyttning av får på den stora hillen (475ha) om jag får säga det väldigt stort! Det var jag, Lisa och Donni & Ann som gick. 3 timmar tog det - uppför trodde jag att jag skulle tuppa av nästan! Så tungt, men det var 100% bättre och enklare än min första dag när vi hämtade ned får, för 4 veckor sedan. 
Nedan följer bilder Lisa Gast har tagit. 
Ena sidan av hillen:) 

Harvey, längst ut på udden är fyren:) 

Kite och Harvey. En annan sida av hillen:) 


Idag har jag och Lisa avmaskat och vaccinerat (Heptivak) dom får som vi samlade ihop igår på hillen. Jag känner av träningsvärken i benen nu efter några dagars knä träning. Är ju inte direkt van att hålla 70kg får med knäna. 

På eftermiddagen så fortsatte jag med att fixa i fårhuset. Massor av hinkar att tvätta - musik på högsta volym och allsång för några får som stod där inne. 

Under förra veckan hade vi 3 får som hade fått en Prolaps - innehållet i magen trycks ut genom rumpen. Inte så trevligt och väldigt tråkigt när det händer eftersom det inte går att lamma på denne tackan igen. 
Jag har fått lära mig hur man trycker in det som kommit ut och sen syr ihop så det inte går att tryckas ut igen. (Tackan kan fortfarande lamma om det inte gjort det redan) man ger också lite smärtlindring runt öppning för att minska trycket och ger antibiotika - man kan också sätta in en sked men det har jag inte sätt än hur man gör. 
En av tackorna som råkat ut för detta var väldigt dålig när vi kom in idag. Hon låg och gnydde. Lammen var tyvärr döda inuti henne och vi blev tvungna några timmar senare att ta ut dom. Stackars tacka. Den värsta stanken jag någonsin träffat på. Både jag och Lisa försökte hålla andan i nästan 1 timme. För det var inte enkelt att få ut tvillingarna eftersom det söndrades sig. Ush :-( 


På kvällen innan jag skulle mata hundarna beslöt jag mig för att ta en liten promenad. Jag ångrade mig inte i det sköna vädret, solen var påväg ned och det var så fridfullt och lugnt. Hundarna röjde på och sprang av sig massa energi, väl behövligt! 
Bill 
Utsikt åt ena hållet 

Vilopaus i vacker utsikt. 

Jordie 

Utsikt 


Bill 


En vacker timme i tystnad och ro. Man kan inte annat än att njuta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar